O co jde? Náš mozek si svět kolem sebe zjednodušuje a rád vytváří zkratky, aby mohl příště rychle a bez námahy reagovat. (Jistě každý dobře ví, jak přemýšlení bolí, jak je to náročné, přemýšlet.)
Jak to funguje? Je to jednoduché. Člověk, který vám sděluje špatnou zprávu, se „nakazí“ a vyvolává v nás negativní emoce a pocity vůči němu osobně! Nikoliv vůči události!
Člověk, který je naopak poslem dobrých zpráv se nám jeví jako sympatická osoba. Znáte to. Něco se v projektu nepodařilo a na schůzce padne otázka: „Kdo to řekne?“ Lidé se snaží vyhnout tomu, aby byli spojováni se špatnými zprávami. Naopak se snaží, aby byli nositeli dobrých zpráv. Všimněte si formulací, které lidé používají. „On pokazil… ; Jemu se nepovedlo…“ Člověk se od negativního vlastně distancuje. Když ale někdo v týmu vymyslel či udělal něco pozitivního, najednou to nejsou věty ve třetí osobě, ale v první! „My jsme udělali…; Nám se povedlo…“ Lidé se prostě snaží spojovat s pozitivními událostmi, i když s nimi nemají nic společného, nezpůsobili je. A vyhýbají se spojení s negativními událostmi. A dělají to viditelněji a zřetelněji před lidmi, kteří tyto vazby mohou vnímat.
Přirozeností člověka je vypadat dobře zejména před našimi šéfy, sponzory projektů, vyššími manažery.
Dnes už nehodnotím lidi tak příkře, když si těchto situací všimnu. Není to vždy vypočítavost. Je to do velké míry podvědomé chování.
Daleko záludnější ale je, že asociace vyvolává nejen osoba, která mi o události referuje, ale i situace, prostředí, ve kterém události a situace posuzuji. Když například hodnotíte stav projektu a přitom zrovna jíte něco, co vám chutná, tak hodnotíte projekt pozitivněji. Teď už vím, jak je důležité na schůzku, kde se budou hodnotit projekty připravit dobré a bohaté občerstvení!
Takže: Buďte opatrní, když vás někdo pozve na pracovní oběd. Nebo je najednou na schůzce podezřele bohaté občerstvení. Pravděpodobně chce ovlivnit vaše vnímání a posuzování probíraného tématu tak, abyste byli smířlivější, hodnotili události shovívavěji. A pokud se na začátku stočí řeč na hledání společných vlastností, zážitků, oblíbených sportovních týmů, známých a podobně, buďte ostražití ještě více.
Čím více máte společného, tím více patříte do stejného „týmu“ a nikdo přece nechce být součástí týmu, kterému se nedaří, že?
Autor článku: Michael Motal, SHINE Consulting s.r.o.
Citované a související zdroje:
- CIALDINI, Robert B. Zbraně vlivu: manipulativní techniky a jak se jim bránit. V Brně: Jan Melvil, 2012. Žádná velká věda. ISBN 978-80-87270-32-5
- MOTAL M.: Zbraně vlivu – Nenechte sebou manipulovat! [online]. jaknazmenu.cz, ©2019. [cit. 5.2.2019] - První díl a rozcestník celého miniseriálu.
Další díly miniseriálu k dalšímu samostudiu z našeho blogu www.jaknazmenu.cz:
- Zbraně vlivu: Šéf má vždycky pravdu!
- Zbraně vlivu: Se sympaťákem chce každý pracovat
- Zbraně vlivu: Udělám to, protože je to správná věc.
- Zbraně vlivu: To se povede, už jsem se rozhodl.
- Zbraně vlivu: No dobrá, tak já to tedy udělám.
- Zbraně vlivu: Musím to udělat! Prokázal mi přece laskavost.
Nastavte férové prostředí pro projekty, změny a inovace www.motiv-ace.cz